Thursday, January 25, 2007

Bila Tinjua Basurah.....

tinjau
Kasian Dr Sulaiman
Thu Jan 25, 2007 12:10PM
60.48.26.45


Ulun ni kada mambela sasiapa, tapi izinkan ulun umpat mempertahankan kebenaran.

YDP PBM adalah Dr Sulaiman Samsuri. memang sidin dah pencen gawian, tapi sidin bukan jenis ` guring janak' saperti yang di sangka. Sidin bertindak secara tenang, low profile tapi berhasil. ulun ma angap sidin mentor. Sidin bukan org business. Inya urang akademik. banyak tindakan nya kada di promo. Lihatlah cara sidin berucap di hadapan urang ramai, teratur, kada gugup, penuh fakta.

Sidin kada suah memperlihatkan fahaman politik nya ka arah mana. Mempengerusikan mesyuarat secara profesional, belum suah sidin datang lewat dari AJK.

3 minggu lepas, Dr Sulaiman, Hj Mohsin dan ulun tulak menemurahah Ustaz Wahab, asal Masgit Tinggi. Ust Wahab ni di antara tokoh banjar yang suah jadi aktivis politik peringkat antarabangsa. Di Jakarta, London dan Australia untuk mempertabatkan Islam di bumi Allah ni. Baumur 80 tahun, tapi lancar sejarah. Ulun ada maulah rakaman Video.

YDP kita jua akan ka Kampong Gajah ( Kolej Komuniti ) babincang hagan kursus yg sesuai dgn masyarakat kita atas kos Kolej.

YDP dan rombongan akan menjelajah di setiap daerah di Semenjung ni yang ada bubuhan banjar.

Semua hal hal di atas tu dah di rancang sebelum gigir di AB ni. Kalau pun ada kelemahan dalam pengorganisasian PBM, itu adalah kelemahan kami AJK. Sewajarnya setiap AJK yang memegang Biro maulah projek. Cawangan maulah projek, macam halam di Bagan Serai. Tak kira lah projek apa asal kada lari dari Peraturan Perlembagaan.

Sewajarnya ahli Sg Besar selaku tuan rumah AGM maulah program hagan ari tu. malam nya munkin ulah Jamuan Makan Malam mcm di Tk Intan dulu, ulah persembahan kebudayaan, pagi isok nya munkin sukan keluarga, patang nya hanyar mesyuarat. kan kita bolih ber silaturrahim.

tinjau...... sekadar meninjau

tinjau
tinjau mangaramput lagi.....................
Thu Jan 25, 2007 1:40PM
60.48.26.45


Pandangan ulun pasal organisasi, mun bujur pakai mun kada anggap sebagai mengaramput haja.

pengorganisasian Induk :
Semua AJK di pilih ahli yang hadir dalam Mesyuarat Agung. AJK induk menubuhkan Biro - Biro yang sesuai dan melantik AJK mamagang biro tuh. macam tu jua cawangan ( bubuhan ) sewajarnya setiap AJK kecil ma antar perancangan dalam setahun ke AJK induk hagan di bincang dan di luluskan. Lazimnya induk ( Holding Company ) kada maulah apa apa projek, inya hanya memantau, manganie aktiviti yang di ulah oleh AJK Kecil.

AJK Kecil :
Wajar menubuhkan dan melantik beberapa ahli di bawahnya. Di sini sebenarnya peluang seseorang ahli mengasah bakat jadi pemimpin / katuha. macamana merancang, apa strategi dan anggaran pendapatan & Perbelanjaan dari setiap projek yang handak di jalankan.

Kayu Pengukur :
macamana handak menentukan seseorang petugas tu berjaya atau gagal dalam menjalankan tugas , mcm mana menilai, apa kayu pengukur nya.

Memberi Pendapat / membantah:
Samada ahli mambagi pendapat atau mambantah AJK kana terima dan menilai. Tetapi setiap pendapat biarlah jelas dari awal hingga akhir nya, never assume. Setiap bantahan pulang biar ada alternatif nya ( cadangan yang lagi baik )

Belanjawan :
Wajar jua satu belanjawan di ulah, di bahas dan di bentang yang merangkumi semua aktiviti. Sebagai contoh, bubuhan Sg Basar munkin hingkat maulah projek berasaskan pertanian, misalnya tapai hijau, ikan pekasam ( wadi ) sangai / tangoi, kilang bihun, mee kuning, tahu dsj. Kita bulih memupuk jenerasi bawah kita dalam semangat kekitaan ( espirit De Core ) cuba lihat anak anak Minang atau Acheh. Dipa berniaga di Jln Tuanku Abd Rahman, Pasar pasar malam, dipa ni la yang mambawa kain palikat Gajah Duduk di pasarkan di Malaysia. Hampir hancusssss kain pelikat cap gajah / siput ulahan India. Dipa kaji budaya melayu ( human behavior seseorang ) pasal, urang melayu kita ni la yang ada purchasing power nya.

Jadi, kita wujudkan lah SEMANGAT KEKITAAN di kalangan kulaan, kelemahan kulaan kita bangunkan, kita pimpin. Kulaan yang dah di mercu kejayaan tu, tulungilah kulaan yang hanyar bakakat ni. Sikiit sikit silap tu kita maafkan haja. Yang manjaga kontrak makanan di kolej, sakolah di bawah MARA tu urang banjar. Tingkat UG. Babini, asal Parit Buntar, cuba cuba lah daftar, inta inya tulungi.

tinjau.....mangaradau di siang hari

No comments: